Sabtu, 24 Maret 2012

Peringatan Untuk Para Penda'wah

  oleh : Sheikh Jum'ah Amin Abdul Aziz petikan dalam
                              buku : ad-Dakwah : Qawaa'id wal Ushuul
                              al-Quran telah bersikap tegas dan keras kepada
                              orang-orang yang pandai memberi nasihat kepada
                              manusia, tetapi tidak mahu mengambil nasihat.
                              Mereka mencegah manusia tetapi diri mereka sendiri
                              terlupakan. Allah berfirman :
                              "Mengapa kamu menyuruh orang lain (mengerjakan)
                              kebajikan, sedangkan kamu melupakan dirimu
                              sendiri, padahal kamu membaca kitab ? Maka
                              tidakkah kamu berfikir ? (al-Baqarah : 44)
                              Sayyid Qutub dalam Fi Dzilal lil Quran mengatakan
                              "Sesungguhnya bahaya rijalluddin adalah ketika
                              agama telah menjadi profesion, agama bukan lagi
                              sebagai aqidah yang diberi perhatian yang mampu
                              mengerakkan. Mereka berbicara dengan mulut mereka
                              sesuatu yang tidak ada di dalam hati mereka.
                              Mereka memerintah manusia berbuat kebaikan, tetapi
                              mereka sendiri tidak melakukannya. Mereka mencegah
                              kemungkaran, sedangkan mereka sendiri
                              mengabaikannya. Mereka mengubah kalam Allah dari
                              makna yang semestinya, dan menakwilkan nash-nash
                              yang qath'i untuk memperturutkan hawa nafsu
                              mereka. Mereka memberikan fatwa-fatwa dan berbagai
                              penakwilan yang secara zahiriyyahnya bersesuaian
                              dengan zahirnya nash-nash itu, akan tetapi
                              hakikatnya berbeda dengan hakikat agama, untuk
                              memuaskan keinginan dan hawa nafsu orang-orang
                              yang memiliki harta dan kekuasaan, sebagaimana hal
                              ini sering dilakukan oleh pendeta yahudi"
                              Dakwah kearah kebaikan dan sekaligus pelanggaran
                              terhadap kebaikan yang ada dalam perilaku
                              sebahgian dari para da'i, adalah bahaya yang boleh
                              membuat orang ragu. Pengaruhnya bukan hanya pada
                              diri para pendakwah itu sendiri malah kesannya
                              juga terhadap dakwah secara keseluruhan. Itulah
                              yang menyebabkan hati dan pikiran manusia menjadi
                              binggung, kerana mereka mendengar perkataan yang
                              indah, tetapi pada saat yang sama menyaksikan
                              perbatan yang tercela. Mereka dibinggungkan oleh
                              ketidaksesuaian antara perkataan dengan perbuatan.
                              Luapan semangat mereka yang telah diluapkan oleh
                              aqidah perlahan-lahan mulai mengendur. Cahaya iman
                              yang ada dalam hati mereka pun padam. Ahkirnya
                              mereka tidak percaya kepada agama ini, setelah
                              mereka tidak percaya kepada para pendakwahnya.
                              Sesungguhnya kata-kata para pendakwah seperti ini
                              akan muncul tanpa ruh dan sampai ke telinga
                              manusia tanpa mempunyai pengaruh. Betapapun
                              kata-kata itu berirama, tertata rapi, disampaikan
                              dengan penuh semangat, tetapi kerana tidak muncul
                              dari hati yang beriman dengan kata-kata itu
                              sendiri, maka manusia pun tidak akan mau beriman
                              terhadap apa yang mereka sampaikan. Kecuali
                              apabila dia menjadi cermin yang hidup dari apa
                              yang keluar dari mulut mereka dan tampil sebagai
                              sosok yang nyata dari apa yang diucapkan. Ketika
                              itulah maka manusia akan percaya, walaupun
                              penyampaiannya tanpa irama dan kurang menarik.
                              Sesungguhnya kata-kata itu mempunyai kekuatan
                              dengan kenyataan yang dipraktiskan. Bukan dari
                              keindahan susunannya. Sesungguhnya kata-kata itu
                              akan menjadi ruh bagi kehidupan.
                              Tidak mungkin seorang pendakwah itu menjadi qudwah
                              dan uswah dari apa yang ia sampaikan, dan tidak
                              mungkin seorang pendakwah itu menjadi al-Quran
                              yang berjalan kecuali apabila ia mempereratkan
                              hubungan dengan Allah dan memohon pertolongan
                              kepadanya. Ungkapan "hanya kepadaMu ku sembah dan
                              hanya kepadaMu aku memohon pertolongan" adalah
                              sebagai pegaangan dan pelita hidup. Ketika itulah
                              maka Allah akan memberinya petunjuk ke jalan yang
                              benar dan menolongnya menuju jalan yang lurus.
                              Sehingga manusia melihat bukti dari apa yang ia
                              katakan. Kemudian dengan demikian Allah membuka
                              hati yang tertutup, mata yang buta serta telingan
                              yang tuli.
                              Ali karamaLlahu wajhah berkata "Dua orang yang
                              telah mematahkan tulang
                              punggungku; seorang alim yang berbuat maksiat dan
                              seorang jahil yang
                              beribadah".
                              "Sesungguhnya orang yang mendakwahi orang lain
                              kearah petunjuk, sementara ia tidak mengamalkannya
                              itu seperti lilin yang menerangi manusia, tetapi
                              dia sendiri terbakar" (at-Tabrani)
                              Seorang penyair berkata :
                              Wahai orang yang mengajar orang lain.. Perhatikan
                              dirimu.kerana ia merupakan pengajaran.. engkau
                              memberi obat kepada orang yang sakit agar dia
                              menjadi sihat. sementara engkau sendiri sakit
                              kerana itu, mulailah dengan dirimu.. Cegahlah ia
                              dari penyimpangan kerana apabila ia berhenti dari
                              penyimpangan maka bererti kamu orang yang
                              bijaksana di sana akan diterima jika kamu memberi
                              nasihat, akan diikuti dengan pendapat darimu,
                              serta bermanfaat pengajaranmu Abu Athiyah berkata,
                              "Engkau berbicara tentang ketaqwaan, hingga seakan
                              engkau orang yang bertaqwa, sementara angin
                              kesalahan dari bajumu nampak berkilau"
                              Oleh kerana itu menjadi keharusan dari setiap
                              pendakwah untuk menampilkan setiap permasaalahan
                              yang hendak disampaikan dalam dakwah melalui
                              ucapan dan perbuatan. Tidak membuat pemisahan
                              antara keduanya. Mereka jujur terhadap diri mereka
                              sendiri sebagai individu, di rumah mereka sebagai
                              suami dan bapak bagi anak-anaknya, dan di tengah
                              masyarakat sebagai anggotanya.
                              Ali ra berkata, "Barangsiapa yang meletakkan
                              dirinya sebagai pemimpin, maka hendaklah dia mulai
                              mengajari dirinya sebelum mengajari orang lain.
                              Dan hendaklah ia membersihkan langkah kehidupannya
                              sebelum membersihkan lisannya. Kerana orang yang
                              mengajari dan membersihkan dirinya itu lebih
                              berhak dimuliakan dari orang yang mengajari
                              manusia dan membersihkan mereka"
                              Para pendakwah yang mengatakan sesuatu yang tidak
                              mereka perbuat, memberi nasihat tetapi tidak
                              mengambil nasihat itu, memberi petunjuk tetapi ia
                              sendiri menghindari pentunjuk itu, tidak lain
                              melainkan memperoleh perlecehan dari manusia dan
                              murka Allah. Mereka merugi hidup di dunia dan
                              akhirat, dan itulah kerugian yang nyata.
                              Asy Sya'bi berkata, "akan nampak di hari kiamat
                              suatu kaum dari penghuni syurga atas penghuni
                              neraka. Maka penghuni syurga itu bertanya kepada
                              mereka "Apa yang menyebabkan kalian masuk neraka,
                              padahal yang menyebabkan kami masuk syurga ini
                              ialah berkat pendidikan dan pengajaran kamu ? Maka
                              mereka menjawab "Sesungguhnya kami dahulu
                              memerintahkan kamu berbuat baik, tetapi kami tidak
                              melaksanakannya. Dan kami juga melarang manusia
                              dari melakukan kemungkaran, tetapi kami
                              melakukannya"
                              Dari sinilah maka merupakan kewajiban bagi
                              pendakwah untuk bersungguh mengintrospeksi diri
                              sehingga dapat selalu istiqamah dalam taat di
                              jalan Allah.
                              BERHATI-HATILAH DARI MURKA ALLAH
                              Allah berfirman :
                              "Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu
                              mengatakan sesuatu yang tidak kamu perbuat ? Amat
                              besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu
                              mengatakan sesuatu yang tiada kamu kerjakan" (Ash
                              Shaf : 2-3)
                              Ibnu Katsir berkata, "Ini adalah pengingkaran atas
                              orang yang berjanji atau berkata sesuatu yang ia
                              tidak menepatinya. Dalam shahihain Nabi saw
                              bersabda, "Tanda orang munafik itu ada tiga ; bila
                              berjanji ia ingkari, bila berbicara ia berdusta
                              dan bila dipercaya ia khianat" Kemudian
                              pengingkaran ini diperkuat dengan firmanNya,
                              "Kabura maqtan indalLah" artinya perbuatan kamu
                              itu sangat membawa kemurkaan di sisi Allah jika
                              kamu berkata sesuatu kemudian kamu tidak
                              menepatinya.
                              Ibnu Abbas berkata, "Ada sebahgian dari
                              orang-orang yang beriman itu ketika jihad belum
                              diwajibkan berkata, "Kita senang jika Allah
                              menunjukkan kepada kita amal yang paling
                              dicintaiNya, sehingga kita mengamalkannya", maka
                              Allah memberi khabar kepada NabiNya bahawa amal
                              yang paling dicintaiNya ialah beriman kepada Allah
                              dengan tidak ada keraguan di dalamnya, kemudian
                              berjihad terhadap orang-orang yang bermaksiat
                              kepadaNya. Maka apabila turun perintah berjihad,
                              ada sebahgian oarng yang beriman yang tidak suka
                              dan merasa berat atas perintah itu, mak turunlah
                              ayat tersebut".
                              SEJENAK BERSAMA PERIBADI PENDAKWAH
                              Sesungguhnya sifat yang terpenting untuk dimiliki
                              oleh seorang pendakwah adalah siddiq dan
                              istiqamah. Sehingga apa yang nampak pada zahirnya
                              adalah seperti apa yang ada pada bathinnya.
                              Perbuatannya sejalan dengan perkataannya. Sifat
                              seperti ini amat ditekankan oleh al-Quran dan As
                              Sunnah yang suci.
                              Imam Ahmad dan Abu Daud meriwayatkan dari Abdullah
                              bin Amir bin Rabiah, ia berkata, "Telah datang
                              kepada kita Rasullulah saw dan aku masih kecil,
                              maka aku pergi keluar untuk bermain. Ibuku
                              berkata, Wahai Abdullah, kemarilah saya akan
                              memberikanmu sesuatu. Maka Rasullullah saw
                              bertanya, "Apakah yang hendak kau berikan padanya
                              ? Ia berkata, "korma". Maka nabi saw bersabda,
                              "Ingatlah, sesungguhnya jika engkau tidak
                              melaksanakannya maka akan dicatat untukmu
                              kebohongan"
                              Seorang pendakwah hendaklah berterus terang
                              terhadap dirinya sendiri. Dia tidak menipu dirinya
                              dan tidak pula menipu manusia. Dan juga tidak
                              menunjuk-nunjuk dan bersikap munafik di hadapan
                              mereka. Dan hendaknya para pendakwah itu
                              mendengarkan apa yang pernah dikatakan oleh Ibnu
                              Sammak sebagai berikut :
                              "Banyak orang yang berzikir kepada Allah tetapi
                              hakikatnya ia melupakan Allah, banyak orang yang
                              kelihatannya takut kepada Allah tetapi sebenarnya
                              ia lancang di hadapan Allah, banyak orang yang
                              mendekatkan diri kepada Allah tetapi sebenarnya ia
                              lari dari Allah, dan banyak orang yang membaca
                              kitab Allah tetapi ia berlepas diri dari ayat-ayat
                              Allah"
                              Semestinya para pendakwah itu memahami firman
                              Allah :
                              "Tiada perbicaraan rahsia antara tiga orang,
                              melainkan Ia lah yang keempatnya. Dan tiada
                              (perbicaraan) antara lima orang, melainkan Ia lah
                              yang keenamnya. Dan tiadalah perbicaraan antara
                              jumlah yang kurang dari itu atau lebih banyak
                              melainkan Dia ada bersama mereka di mana pun
                              mereka berada. Kemudian Ia akan menberitahu pada
                              hari kiamat apa yang telah mereka kerjakan.
                              Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu"
                              (al-Majadalah : 7)
                              Kesimpulannya, tanggung jawab pendakwah terhadap
                              masyarakatnya itu seharusnya tidak melupakan
                              tanggung jawab mereka terhadap diri mereka
                              sendiri. Kesibukan mereka untuk membaiki manusia
                              seharusnya tidak memalingkan dari membaiki keadaan
                              diri mereka sendiri. Kerana kewajiban mereka
                              adalah memenuhi tanggung jawab terhadap diri
                              mereka sendiri barulah terhadap masyarakatnya.
                              Sungguh Allah telah mencela kaum Yahudi yang telah
                              dimuliakan olehNya dalam Taurat. Mereka tidak
                              pandai memanfaatkanya dan tidak pula
                              mengamalkannya. Allah mengumpamakan mereka seperti
                              keldai yang memikul atau membawa kitab-kitab.
                              Allah berfirman : "Perumpamaan orang-orang yang
                              dipikulkan kepadanya taurat, kemudian mereka tidak
                              memikulnya (mengamalkannya dengan sebenar) adalah
                              seperti keldai yang membawa kitab-kitab"
                              (al-Jum'ah : 5)
                              Maksud ayat tersebut bahawa sesungguhnya
                              perumpamaan orang Yahudi yang diberi taurat dan
                              dibebani amal untuk dilaksanakan apa yang ada di
                              dalamnya, tetapi mereka tidak mahu mengamalkannya
                              dan tidak mahu mengambil manfaat dengan petunjuk
                              dan cahayanya, mereka itu seperti keldai yang
                              membawa kitab-kitab yang semestinya mengandung
                              manfaat yang besar, tetapi tidak memperoleh
                              manfaat apapun kecuali letih dan penat.
                              Imam al-Qurtubi berkata, "Allah telah menyamakan
                              mereka (orang Yahudi) dengan keldai, sementara itu
                              taurat ada di tangan mereka tetapi mereka tidak
                              mahu mengamalkannya. Mereka seperti keldai yang
                              membawa kitab-kitab dan mereka tidak memperolehi
                              apa-apa kecuali beratnya memikul tanpa faedah.
                              Mereka kelelahan membawanya, namun tidak dapat
                              memanfaatkan apa yang ada di dalamnya. Ayat ini
                              juga menyinggung kita kaum muslimin, jika kita
                              tidak mengamalkan al-Quran dan tidak mempraktikkan
                              apa yang ada di dalamnya".

Tidak ada komentar:

Posting Komentar